Duurzaam evenement

Hoera! De wereldhavendagen in Rotterdam zijn er weer! Stiekem kijkt Kniedelius er toch elk jaar weer naar uit. En het is ook indrukwekkend: die grote marineschepen, zeecontainers, de reddingsbrigade in actie. Je maakt op een leuke manier kennis met de haven. En met hun problematiek op gebied van mens, dier en milieu. Maar zijn de wereldhavendagen een duurzaam evenement? En in hoeverre zijn de medewerkers en standhouders een voorbeeldfunctie?

Evenementen en plastic

“In de lucht, het water en de bodem komen stoffen terecht afkomstig uit afvalstromen van consument en industrie, maar ook bijvoorbeeld via medicijngebruik en het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Wij hebben hier als maatschappij mee te maken, en dus ook als waterbedrijf. Deze stoffen komen namelijk in de bronnen voor drinkwater: grond- en rivierwater. Hoe meer stoffen in de bronnen, hoe beter we onze drinkwaterzuiveringen moeten uitrusten om er veilig drinkwater van te maken. Het waarborgen van een goede waterkwaliteit begint dus bij die bron. Wat er niet in zit, hoeft er immers ook niet uit. We zijn en blijven alert op de ontwikkelingen die van invloed zijn op onze bronnen, zodat we tijdig in actie kunnen komen en voor u de kwaliteit van het drinkwater kunnen blijven garanderen.” (Bron)

Wat mij dit jaar echt heeft geraakt is dat er overal plastic bekertjes werden uitgedeeld. Laten we als voorbeeld een waterbedrijf nemen, waar dit het meeste opviel. Ze waren groots aanwezig met een stand waar je informatie kon krijgen over alles wat met waterzuivering te maken heeft. Maar het belangrijkste was een machine waar je zelf water kon tappen om te proeven hoe schoon hun water is. Hartstikke leuk initiatief, vooral omdat het lekker warm was en mensen goed gehydrateerd moeten blijven. Waar het water in getapt werd? Juist, plastic bekertjes. Huh?

Maar goed, bezoekers nemen een zelf getapt glaasje water, lopen verder en wanneer het op is gooi je het weg. Helaas stond het waterbedrijf op een dusdanig punt dat de prullenbakken eerder voorbij kwamen dan het water op was. En wat gebeurt er helaas nog steeds op grote evenementen: het plastic bekertje wordt op de grond gegooid. Afval waait in het water of wordt zwerfafval. Vanuit de filosofie van het bedrijf kan dat toch nooit de bedoeling zijn?

NOOT: er stonden gelukkig heel veel afvalunits klaar waar je je afval gescheiden in weg kon werpen. Maar toch lag er nog heel veel plastic en troep op de grond.

Geloofwaardigheid naar de consument

Terug naar de plastic bekertjes. Waarom geen papieren bekertjes? Of biologisch afbreekbare? Juist met grote evenementen zou een bedrijf een voorbeeldfunctie moeten hebben. Vooral als ze willen dat er zo weinig mogelijk afvalstoffen in het water zitten. Ken je de zin “als jij het niet doet, doe ik het ook niet”? Zorg dat jij laat zien dat je er zorg voor draagt dat jouw afvalstroom zo klein mogelijk is. En daarmee stimuleer je je klant dit ook te doen.

Het gevoel bekruipt mij dat bedrijven dus eigenlijk ook maar wat doen. Misschien is er wél een intern milieubeleid. Maar is er niet over nagedacht hoe dat beleid tot in detail naar buiten wordt gebracht. Juist bij een groot evenement kan je laten zien dat klimaatverandering je écht aan het hart gaat. Door bijvoorbeeld geen ballonnen uit te delen, of papieren bekertjes te gebruiken. Of uit te leggen waarom gekozen is voor plastic bekertjes in plaats van papieren. Want wellicht is het op die grote hoeveelheden weer beter om plastic te gebruiken. Maar waar het om gaat zit in het detail. Je kan nog zo hard roepen dat je als bedrijf milieubewust bezig bent, maar wat blijft hangen zijn de plastic bekertjes. Een waterbedrijf moet het water zuiveren van plastic deeltjes maar op deze wijze verspreid je ze toch?

Wees een voorbeeldfunctie

Laat jij zien dat je het niet nauw neemt met je eigen gedachtegoed? Waarom zouden klanten jou dan vertrouwen? Waarom zouden zij dan wel milieubewust zijn? Consumenten worden steeds kritischer en verwachten ook van bedrijven dat ze doen waar ze voor staan.

Maar bedrijven kunnen ook een voorbeeldfunctie zijn. “Wij van x doen er alles aan om het water vrij van afvalstoffen te houden. En daarom gebruiken we biologisch afbreekbare bekertjes.” Op die manier laat je als bedrijf een positieve indruk achter. Misschien worden mensen zich bewust van hun eigen plastic gebruik en gaan ze dit veranderen. Maak (ook als gemeente) juist op dit soort momenten je bezoekers bewust van hun leefomgeving.

Zeggen dat je milieubewust bezig bent, maar dit tegelijkertijd niet tot in detail uitdragen naar je afnemers, daar wek je geen goede eerste indruk mee.

Categorieën: blog

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *